The Mediating Role of Psychological Well-Being in the Relationship Between Leisure Activity Satisfaction and Attitudes Towards the Teaching Profession/Posredujuća uloga psihološke dobrobiti između zadovoljstva aktivnostima u slobodno vrijeme i stavova prema učiteljskoj profesiji
Abstract
Abstract
This study examines the relationship between classroom teachers’ attitudes toward
their profession and their level of satisfaction with leisure activities, and implicitly
highlights the significance of using metacognitive strategies based on findings regarding
the psychological well-being variable. The data were gathered using valid and reliable
scales, and the study group consisted of 298 primary school teachers. According to the
results of the regression analysis, the relationship between attitudes toward teaching
as a profession and leisure satisfaction is partially mediated by psychological well
being. In order to improve the professional attitudes of primary school teachers, this
knowledge is thought to be instructive in pre-service and in-service training programs.
Key words: leisure satisfaction; metacognitive strategies; psychological well-being;
primary school teacher; regression analysis; teaching profession
---
Sažetak
Ovim istraživanjem ispituje se odnos između stavova učitelja razredne nastave
prema njihovoj profesiji i razine zadovoljstva slobodnim aktivnostima te se
implicitno ističe važnost korištenja metakognitivnih strategija temeljenih na
nalazima vezanim uz varijablu psihološkoga blagostanja. Podatci su prikupljeni
korištenjem valjanih i pouzdanih ljestvica, a studijsku skupinu čini 298 učitelja
razredne nastave. Prema rezultatima regresijske analize, odnos između stavova
prema učiteljskoj profesiji i zadovoljstva slobodnim vremenom djelomično je
posredovan psihološkim blagostanjem. Kako bi se poboljšali profesionalni stavovi
učitelja osnovnih škola, ovo se znanje smatra poučnim u programima inicijalnoga
i stručnoga usavršavanja.
Ključne riječi: metakognitivne strategij; psihološko blagostanje; regresijska analiza;
učitelj razredne nastave, učiteljska profesija; zadovoljstvo provođenjem slobodnoga
vremena
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.15516/cje.v27i1.6010
Refbacks
- There are currently no refbacks.