The Impact of Test Anxiety on Academic Achievement of Students: Measurement, Risk Factors, and Interventions/Utjecaj ispitne anksioznosti na akademska postignuća studenata: mjerenje, čimbenici rizika i intervencije

Dejan Živanović, Jovan Javorac, Josip Bošnjaković, Andrijana Mikić, Vesna Mijatović Jovin, Sonja Peričević Medić, Hajdana Glomazić

Abstract


Abstract
Test anxiety is a pervasive issue among students that can significantly affect their
academic performance. This literature review aims to provide a comprehensive
analysis of the relationship between test anxiety and the academic achievement of
students. We delve into various measurement tools used to assess test anxiety and
explore the factors that put students at risk. Additionally, we examine interventions
and strategies to mitigate the negative effects of test anxiety on academic outcomes.
Understanding this complex phenomenon is crucial for educators, students, and
policymakers to create a supportive learning environment conducive to optimal
academic achievement.
Key words: academic performance; coping strategies; psychosomatic well-being;
questionnaires; self-efficacy

---

Sažetak
Ispitna anksioznost sveprisutan je problem među studentima koji može značajno
utjecati na njihov akademski uspjeh. Ovaj pregled literature ima za cilj pružiti
sveobuhvatnu analizu odnosa između ispitne anksioznosti i akademskoga uspjeha
studenata. U radu su prikazani mjerni instrumenti koji se koriste za procjenu
ispitne anksioznosti i čimbenici koji studente izlažu riziku. Osim toga, prikazane
se intervencije i strategije za ublažavanje negativnih učinaka ispitne anksioznosti
na akademske rezultate. Razumijevanje ovoga složenog fenomena ključno je za
nastavnike, studente i kreatore politika kako bi stvorili poticajno okružje za učenje
koje vodi optimalnom akademskom postignuću.
Ključne riječi: akademski uspjeh; psihosomatsko blagostanje; samoučinkovitost; strategije suočavanja; upitnici


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v26i4.5964

Refbacks

  • There are currently no refbacks.