Enhancing Algebraic Teaching through Imaginary Dialogues: Exploring Pre-service Teachers’ Instructional Explanations/Unaprjeđenje nastave algebre pomoću imaginarnih dijaloga: analiza načina na koje budući nastavnici objašnjavaju gradivo učenicima
Abstract
Abstract
Effective instructional explanations are crucial for students’ learning, and teachers’
pedagogical content knowledge plays a significant role in enhancing the quality of
these explanations. This study aimed to investigate how prospective teachers construct
their instructional explanations to address common algebraic misconceptions,
employing imaginary dialogues as a methodological tool. The study involved 28 preservice
teachers, whose instructional explanations were examined through semistructured
imaginary mathematical dialogues. Qualitative analysis revealed that while
some pre-service teachers effectively connected student curiosity with content, many
struggled to provide comprehensive explanations and adequately address students’
misconceptions and learning difficulties. This paper highlights the importance of
aligning instructional explanations with students’ everyday experiences and the
need for pre-service teachers to strengthen their specialized content knowledge. It
also suggests integrating microteaching practices, such as developing and applying
imaginary dialogues, in algebra teaching course to enhance instructional skills and
encourage self-reflection.
Key words: algebraic teaching; pre-service teachers; instructional explanations;
imaginary dialogues
---
Sažetak
Učinkovita objašnjenja koja učenicima daju nastavnici od ključne su važnosti
za proces učenja, a pedagoško znanje nastavnika važan je preduvjet za davanje
kvalitetnih objašnjenja. Ovo istraživanje imalo je za cilj ispitati kako budući nastavnici
objašnjavaju učenicima gradivo algebre kako bi im pojasnili pogrešne predodžbe. U
istraživanju je kao metodološki alat korišten imaginarni dijalog, a sudjelovalo je
28 budućih nastavnika čija su objašnjenja analizirana pomoću polustrukturiranih
imaginarnih matematičkih dijaloga. Rezultati kvalitativne analize pokazali su da su
neki budući nastavnici uspješno povezali radoznalost učenika s nastavnim sadržajem,
dok ih je mnogo imalo poteškoće pri davanju razumljivih objašnjenja učenicima te
nisu uspjeli na adekvatan način razjasniti pogrešne predodžbe učenika i otkloniti
poteškoće u učenju. Ovaj rad ističe važnost usklađenosti objašnjenja koja nastavnici
daju učenicima sa svakodnevnim iskustvima učenika te naglašava potrebu da budući
nastavnici osnaže svoje specifično sadržajno znanje. U radu se također daju preporuke
za primjenu aktivnosti mikropoučavanja, poput osmišljavanja i provedbe imaginarnih
dijaloga, u sklopu kolegija o nastavi algebre kako bi se unaprijedile nastavničke
vještine i poticala samorefleksija.
Ključne riječi: nastava algebre; budući nastavnici; objašnjenja nastavnika;
imaginarni dijalozi
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.15516/cje.v26i4.5819
Refbacks
- There are currently no refbacks.