Exploring the Interplay between Pre-service Primary School Teachers’ Character and Values as Global Citizens and their Epistemological Beliefs/Istraživanje interakcije između karaktera i vrijednosti budućih učitelja kao globalnih građana i njihovih epistemoloških vjerovanja

Burcu Senler

Abstract


Abstract
This study contributes to scholarly discourse by exploring the intricate relationship
between the character and values of pre-service primary school teachers as global
citizens and their epistemological beliefs. A cohort of 301 pre-service primary school
teachers from a public university in Türkiye participated in this investigation.
The evaluation of their character and values as global citizens utilized the
Character and Values as Global Citizens Assessment questionnaire. Concurrently,
the Epistemological Beliefs Questionnaire was administered to assess the
epistemological beliefs held by these pre-service primary school teachers. Through
canonical correlation analysis, this study delves into the interconnectedness between
the character and values of pre-service primary school teachers as global citizens
and their epistemological beliefs. The findings of the canonical analysis reveal a
noteworthy correlation between the character and values of pre-service primary
school teachers as global citizens and their epistemological beliefs. This correlation
sheds light on the intricate dynamics shaping pre-service primary school teachers’
worldviews and cognitive frameworks, emphasizing the relevance of character and
values in influencing their epistemological perspectives. This research advances
our understanding of the multifaceted influences on pre-service primary school
teachers’ professional development by bridging the gap between character attributes
and epistemological beliefs. The significant correlation discovered underscores the
importance of cultivating a holistic approach to teacher education that integrates
character development alongside traditional academic training. This insight holds implications for curriculum design, pedagogical strategies, and teacher preparation
programs, suggesting a need for a comprehensive framework that nurtures both the
global citizenship attributes and epistemological foundations of future educators.
Key words: character and values; epistemological beliefs; global citizenship; preservice
primary school teachers; socioscientific issues

---

Sažetak
Ovo istraživanje daje doprinos znanstvenoj raspravi istražujući složen odnos
između karaktera i vrijednosti budućih učitelja u primarnom obrazovanju kao
globalnih građana i njihovih epistemoloških vjerovanja. U ovome je istraživanju
sudjelovao 301 budući učitelj s državnoga sveučilišta u Turskoj. Procjena njihovih
karaktera i vrijednosti kao globalnih građana provedena je pomoću upitnika
Procjena karaktera i vrijednosti kao globalnih građana. Istovremeno, primijenjen je
Upitnik epistemoloških vjerovanja kako bi se procijenila epistemološka vjerovanja
ovih budućih osnovnoškolskih učitelja. Koristeći kanonske korelacijske analize,
istražuje se povezanost između karaktera i vrijednosti budućih učitelja osnovnih
škola kao globalnih građana i njihovih epistemoloških vjerovanja. Rezultati
kanonske analize otkrivaju značajnu korelaciju između karaktera i vrijednosti
budućih učitelja osnovnih škola kao globalnih građana i njihovih epistemoloških
vjerovanja. Ova korelacija otkriva složenu dinamiku koja oblikuje svjetonazore i
kognitivne okvire budućih učitelja, naglašavajući važnost karaktera i vrijednosti
u oblikovanju njihovih epistemoloških perspektiva. Nadalje, istraživanje proširuje
naše razumijevanje višestrukih utjecaja na profesionalni razvoj budućih učitelja
povezujući karakterne osobine s epistemološkim vjerovanjima. Otkrivena značajna
korelacija naglašava važnost kultiviranja holističkoga pristupa obrazovanju učitelja
koji integrira razvoj karaktera uz tradicionalnu akademsku obuku. Ovaj uvid ima
implikacije za dizajn kurikula, pedagoške strategije i programe pripreme učitelja,
sugerirajući potrebu za sveobuhvatnim okvirom koji njeguje i atribute globalnoga
državljanstva i epistemološke temelje budućih učitelja.
Ključne riječi: budući učitelji primarnoga obrazovanja; društveno-znanstvene teme;
epistemološka vjerovanja; globalno državljanstvo; karakter i vrijednosti


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v26i4.5577

Refbacks

  • There are currently no refbacks.