Positive and Negative Impacts of Technology Use in Young Children: The Need for Parents to Learn How to Guide Their Children in Using Technologies/Pozitivan i negativan utjecaj tehnologije na djecu mlađe dobi: roditelji moraju naučiti kako usmjeravati djecu prilikom korištenja tehnologije

Albana Sadiku

Abstract


Abstract
Nowadays, with the ever-growing number of technological innovations, the biggest
challenge for parents while raising their children is monitoring their exposure to
technology and screen time. Parents are expected to be well-informed and keep their
children away from excessive exposure to technology, and this approach may be in
line with the experience of parents who grew up without being surrounded by all
kinds of technology. Parents still imagine a childhood world for their children free of
all technologies and screens. However, in doing so parents often do not consider that
children learn a lot from being exposed to technological applications and innovations.
In addition, children also learn skills that are crucial in succeeding in the new world
in which technology is the cornerstone. Instead, the debate should revolve around
the creation of positive attitudes about the use of technology. Children should be
oriented toward the use of technology for personal benefits, respectively in raising
cognitive, emotional, and physical capacities. They should also be oriented toward
self-orientation, self-research, and fulfilment of their needs and interests. If technology
is used without parental control, lengthy exposure to technology can be manifested in
various negative cognitive and emotional ways. The child may suffer consequences
such as depression, anxiety, difficulty concentrating, obesity, reduced success in school,
etc. This is a literature review paper that will shed light on better practices for parents.
Key words: child development; parent involvement; screen time; technology.

---

Sažetak
U današnje vrijeme, kada broj tehnoloških inovacija svakim danom raste, roditeljima
je najveći izazov pratiti koliko su im djeca izložena tehnologiji i koliko vremena
provode ispred ekrana. Od roditelja se očekuje da budu dovoljno informirani kako bi
spriječili prekomjernu izloženost djece tehnologiji, a takav pristup uglavnom odgovara
iskustvima roditelja koji su odrastali u doba kada ovakva tehnologija nije postojala.
Roditelji još uvijek zamišljaju da će njihova djeca provesti djetinjstvo bez tehnologije
i ekrana. Međutim, pri tome često ne uzimaju u obzir činjenicu da djeca mogu
puno naučiti kada koriste aplikacije i tehnološke inovacije. Osim toga, djeca također
uče vještine koje su ključne za uspjeh u modernom svijetu u kojemu je tehnologija
kamen temeljac. Stoga bi se rasprava trebala fokusirati na izgradnju pozitivnih
stavova o korištenju tehnologije. Djecu treba usmjeravati na korištenje tehnologije
za osobnu dobrobit, odnosno razvoj kognitivnih, emocionalnih i fizičkih sposobnosti
te ih usmjeriti na samoorijentaciju, samoistraživanje i ispunjavanje vlastitih potreba
i interesa. Ako se tehnologija koristi bez roditeljskoga nadzora, dugotrajna izloženost
može imati kognitivne i emocionalne posljedice. Na primjer, dijete može pasti u
depresiju, biti anksiozno, teško se koncentrirati, biti pretilo te imati slab uspjeh u školi.
Ovaj pregledni rad ima za cilj predstaviti učinkovitije pristupe koje roditelji mogu
primijeniti u odgoju svoje djece.
Ključne riječi: djetetov razvoj, tehnologija; uključenost roditelja, vrijeme provedeno
ispred ekrana.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v26i3.5488

Refbacks

  • There are currently no refbacks.