Cyberbullying and Social Isolation in Slovak Primary School Pupils/Elektroničko nasilje i društvena izolacija među osnovnoškolcima u Slovačkoj

Mário Dulovics, Lívia Nemcová, Michaela Riapošová, Wolfgang Storck, Lucrece Segning

Abstract


Abstract
This study aims to identify the relationship between the phenomenon of social
isolation and victimisation through cyberbullying. The Hikikomori Questionnaire
(HQ-25) (Teo et al., 2018) was used to identify social isolation in the participants,
and the prevalence of cyberbullying victims was monitored using a self-constructed
scale Victimisation through Cyberbullying. The structure of the research instruments
was determined using exploratory factor analysis, which revealed three factors in the
Hikikomori Questionnaire and one factor in the Victimisation through Cyberbullying
Scale. The research sample consisted of 2,768 pupils at the 2nd level of primary
school. The average age of the pupils was 12.7 years (SD = 1.12). The empirical
research confirmed a weak statistically significant positive correlation between the
factors of the Hikikomori Questionnaire (avoidance of social interaction, isolation,
engagement in social interaction) and the Victimisation through Cyberbullying Scale.
The subsequent inferential analysis aimed to identify the statistically significant
differences in cyberbullying victimisation according to gender and year of education.
The results showed that females and older pupils scored significantly higher on the
Victimisation through Cyberbullying Scale.
Key words: cyberbullying; prevention; pupil; social isolation; victimisation.

---

Sažetak
Cilj je ovoga istraživanja utvrditi vezu između fenomena socijalne izolacije i
viktimizacije putem elektroničkoga nasilja (engl. cyberbullying). Za prepoznavanje
društvene izolacije kod sudionika korišten je Upitnik o hikikomoriju (HQ-25) (Teo i
sur., 2018), dok se broj žrtava elektroničkoga nasilja pratio pomoću Skale viktimizacije
putem elektroničkoga nasilja koju su izradili autori. Struktura instrumenata
korištenih u istraživanju određena je pomoću eksploratorne faktorske analize kojom
su utvrđena tri faktora u Upitniku o hikikomoriju i jedan faktor u Skali viktimizacije
putem elektroničkoga nasilja. Uzorak ispitanika sastojao se od 2768 učenika na
drugoj razini osnovne škole. Prosječna dob ispitanika bila je 12,7 godina (SD = 1,12).
Empirijsko istraživanje potvrdilo je slabu statistički značajnu pozitivnu vezu između
faktora u Upitniku o hikikomoriju (izbjegavanje društvene interakcije, izolacija,
uključivanje u društvenu interakciju) i Skale viktimizacije putem elektroničkoga
nasilja. Inferencijska analiza koja je uslijedila imala je za cilj utvrditi statistički
značajne razlike u viktimizaciji putem elektroničkoga nasilja prema spolu i razini
obrazovanja. Rezultati su pokazali da su učenice i stariji učenici imali znatno više
rezultate na Skali viktimizacije outem elektroničkoga nasilja.
Ključne riječi: elektroničko nasilje (engl. cyberbullying); prevencija; učenik; socijalna
izolacija; viktimizacija.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v26i3.5440

Refbacks

  • There are currently no refbacks.