Research on Higher Education Policy Directions: Content Analysis of Strategic Documents/Istraživanje smjerova politika visokoga obrazovanja: analiza sadržaja razvojno-strategijskih dokumenata

Ruzica Jurcevic, Zoran Horvat

Abstract


Abstract
This paper presents the results of a survey conducted in 2022, the purpose of which
was to investigate the prevailing paradigmatic directions of higher education policy.
The method of qualitative content analysis was used for the survey, and the analysis
included 15 international and European strategic documents on higher and university
education. The research hypothesis was that the concepts belonging to the neoliberal
paradigmatic orientation of higher education policy are more represented in the selected
documents than the concepts corresponding to the humanistic orientation, and that
there are differences between international and European documents in terms of
orientation towards a specific policy direction. The results of the research show that
in the majority of the selected documents there is more emphasis on activities that
correspond to the neoliberal orientation of the policy, such as the need to link higher
education to the labor market, the commercialization of research results, and the role
of universities in economic progress, and less emphasis on the role of higher education
in the enlightenment and emancipation of the individual, which is associated with the
humanistic orientation. The t-test revealed a statistically significant difference among
the documents in the presentation of neoliberal and humanistic concepts.
Key words: educational policy; globalization; humanistic idea; neoliberalism; university.

---


Sažetak
U radu su predstavljeni rezultati istraživanja provedenoga 2022. godine s ciljem
ispitivanja dominantnih paradigmatskih smjerova politika visokoga obrazovanja.
U istraživanju je korištena kvalitativna metoda analize sadržaja, a analizom je
obuhvaćeno 15 međunarodnih i europskih razvojno-strategijskih dokumenata o
visokom obrazovanju i sveučilištu. Temeljna hipoteza istraživanja bila je da su u
odabranim dokumentima zastupljeniji koncepti koji se mogu pripisati neoliberalnom
paradigmatskom smjeru politika visokoga obrazovanja nego oni koji odgovaraju
humanističkom, kao i da postoje razlike između međunarodnih i europskih
dokumenata u usmjerenosti prema određenom smjeru politika. Rezultati istraživanja
pokazali su da se u većini odabranih dokumenata više naglašava nužnost povezivanja
visokoga obrazovanja s tržištem rada, komercijalizacija rezultata istraživanja i uloga
sveučilišta u gospodarskom napretku, što odgovara neoliberalnom smjeru politika,
a manje uloga visokoga obrazovanja u prosvjetljenju i emancipaciji pojedinca, što
se veže uz humanistički smjer. Provedenim t-testom utvrđena je statistički značajna
razlika u zastupljenosti neoliberalnih i humanističkih koncepata između dokumenata.
Ključne riječi: globalizacija; humanistička ideja; neoliberalizam; politike
obrazovanja; sveučilište.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v26i2.5118

Refbacks

  • There are currently no refbacks.