Examining Organizational Citizenship Behaviours (OCBs) of Teacher Candidates at the Faculty of Education / Istraživanje o organizacijskom građanskom ponašanju (OGP) studenata na Učiteljskom fakultetu

Sevilay Sahin

Abstract


Abstract
The primary aim of this study is to examine the OCBs of teacher candidates. Since OCB concept is considered an issue related to professional achievement and performance in the teaching profession, as well as in any field of any other profession, it is important to examine OCBs of teacher candidates. However, very limited studies have been conducted to explain OCBs of teacher candidates who will work in schools after graduation. In this article teacher candidates' OCBs were examined according to their academic scores. The study sample consisted of 224 university students attending Faculty of Education. OCB scale was used to obtain data. The data analyses were conducted by descriptive and correlative statistics. The results revealed that students attending Faculty of Education showed an adequate level of OCB and students having high academic scores showed high level of OCBs.
Key words: civic virtue; conscientiousness; individual initiative; organizational loyalty;
professional achievement

---

Sažetak
Glavni cilj ovoga istraživanja bio je ispitati organizacijsko građansko ponašanje studenata Učiteljskoga fakulteta. Budući da se organizacijsko građansko ponašanje smatra pojmom vezanim uz profesionalna postignuća i rad u učiteljskom zanimanju, ali i u svakom drugom zanimanju, važno je ispitati organizacijsko građansko ponašanje studenata koji će raditi u učiteljskoj struci. Provedeno je istraživanje kojemu je cilj objasniti organizacijsko građansko ponašanje budućih učitelja koji će nakon završetka fakulteta raditi u školama. U ovome radu ispitivano je organizacijsko građansko ponašanje budućih učitelja prema njihovome akademskom uspjehu. Uzorak uzet za istraživanje sastojao se od 224 studenta Učiteljskoga fakulteta. Za dobivanje podataka koristila se Skala organizacijskoga građanskog ponašanja. Pri analiziranju podataka koristila se deskriptivna i korelacijska statistika. Rezultati su pokazali da studenti koji pohađaju Učiteljski fakultet imaju odgovarajući stupanj organizacijskog građanskog ponašanja, a studenti koji imaju bolji akademski uspjeh pokazali su i viši stupanj organizacijskoga građanskog ponašanja.
Ključne riječi: građanska vrlina; individualna inicijativa; organizacijska odanost;
profesionalno postignuće; savjesnost


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v15i0.365

Refbacks

  • There are currently no refbacks.