Media and Information Literacy - the Basis for Applying Digital Technologies in Teaching from the Discourse of Educational Needs of Teachers / Medijska i informacijska pismenost – osnova za primjenu digitalnih tehnologija u nastavi iz diskursa obrazovnih

Biljana Novković Cvetković, Lazar Stošić, Alla Belousova

Abstract


Abstract
The expansion of new digital media and the development of information technology give even bigger importance to media and information literacy, which is recognized as one of the key skills in the educational system almost everywhere in the world. The concept of media and information literacy in this paper is considered from the pedagogical aspect, i.e., the aspect of the educational needs of the teacher in learning and applying digital technologies in the teaching process.The aim of this paper is to determine the level of the teachers’ interest in the application of certain digital technologies in the teaching process on the one hand, and to determine similarities and differences in their needs for learning and applying digital technologies in the teaching process according to their gender and work experience, on the other hand.The conclusion is that teachers who participated in the survey showed high interest in learning and applying digital technologies in the teaching process. The use of the computer and the Internet appeared to be the biggest need teachers have. 
Key words: digital technologies; educational needs; information literacy; media literacy; teaching process.
---
Sažetak
Ekspanzija novih digitalnih medija i napredak informacijske tehnologije uvjetuju sve veću važnost medijske i informacijske pismenosti, koja se priznaje kao jedna od ključnih vještina u obrazovnom sustavu gotovo u cijelom svijetu. Koncept medijske i informacijske pismenosti u ovom se radu promatra s pedagoškog aspekta, odnosno s aspekta obrazovnih potreba nastavnika za poznavanjem i primjenom digitalnih tehnologija u nastavnom procesu. Cilj rada jest utvrditi kolika je zainteresiranost nastavnika za primjenu pojedinih digitalnih tehnologija u nastavi, kao i utvrditi sličnosti i razlike u njihovim potrebama za upoznavanjem i primjenom digitalnih tehnologija u nastavi u odnosu na spol i radno iskustvo nastavnika. Zaključak je da su nastavnici očitovali visoku zainteresiranost za upoznavanje i primjenu digitalnih tehnologija u nastavi. Kao najveća potreba nastavnika pokazala se primjena računala i interneta.
Ključne riječi: digitalne tehnologije; obrazovne potrebe; informacijska pismenost; medijska pismenost; nastavni proces.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v20i4.3001

Refbacks

  • There are currently no refbacks.