A Model for Explaining Student Achievement in Social Studies Course / Model za interpretaciju postignuća učenika u predmetu Društvene znanosti

Hüseyin Çalışkan, Ebru Uzunkol

Abstract


Abstract

This study is aimed at showing how learning styles and strategies of elementary and middle school students taking a Social Studies course are explained, along with their attitudes towards the course, and their achievement during the course. The study group consisted of 320 students (172 female and 148 male) attending elementary and middle schools in Turkey. “The Learning Styles Scale”, “The Learning Strategies Scale” and “The Attitude Scale for the Social Studies Course” were used for data collection, while “report card grades” were used for determining the achievement level in the Social Studies course. Within the framework of variables, a basic model was tested by means of path analysis included in the structural equation modeling. It was concluded that the variables learning styles, learning strategies, and attitudes towards the course collectively explained positively the achievement of students in the course.

Key words: achievement; attitude; learning strategy; learning style; social studies.


---


Sažetak

Ovo istraživanje imalo je za cilj pokazati kako se mogu interpretirati stilovi i strategije učenja učenika osnovnih i srednjih škola koji pohađaju nastavu iz predmeta Društvene znanosti, kao i objasniti njihove stavove prema predmetu i njihova postignuća tijekom nastave. Uzorak se sastojao od 320 učenika (172 ženskog i 148 muškog spola) koji su pohađali osnovne i srednje škole u Turskoj. “Skala stilova učenja”, “Skala strategija učenja” i “Skala stavova prema predmetu Društvene znanosti” koristile su se za prikupljanje podataka, a “ocjene iz izvješća o uspjehu” koristile su se za određivanje stupnja uspješnosti u predmetu Društvene znanosti. U okviru varijabli testiran je osnovni model s pomoću analize putanje koja je uključena u strukturalno modeliranje. Zaključak je da su varijable: stilovi učenja, strategije učenja i stavovi prema predmetu zajedno pozitivno objasnile postignuća učenika u ovom predmetu.

Ključne riječi: postignuće; stav; strategija učenja; stil učenja; društvene znanosti



Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v20i3.2729

Refbacks

  • There are currently no refbacks.