ICT-Enabled Education – Need for Paradigm Shift / Obrazovanje utemeljeno na informacijsko komunikacijskim tehnologijama – potreba za promjenom paradigme

Vatroslav Zovko

Abstract


Abstract

Contemporary schools have not changed significantly since the 19th century. From primary level (elementary schools) to tertiary level of education(colleges and universities), the predominant approach to teaching is ex-cathedra teaching with assessment system based on grades. What has changed over the years are teaching and learning tools, but the methods have remained the same. In this context, information and communication technology is viewed as a tool supporting the traditional education systems.

The new, hyper-digital era is based on ubiquitous computing that is radically transforming the way we live and work, and consequently, the way we teach and learn. Contemporary technologies lead to disruptive innovations in all sectors. As such, traditional education system fails to perceive the necessity to rethink the fundamental paradigms of education based on institutional framework (schools).

This paper examines the evolution of education in the context of information and communication technologies and analyses the strengths and weaknesses of traditional, school-based education, as opposed to ubiquitous education based on information and communication technology, which has not been formally acknowledged within education systems, but which depends on effort invested by individuals instead. It also examines disruptive innovations in education systems that have a potential to transform formal education processes dramatically.

Key words: disruptive innovation; education system; ICT.

---

Sažetak

Uobičajene škole današnjice nisu se suštinski mijenjale od 19. stoljeća. Cijela vertikala školovanja, od osnovne škole do fakulteta, temelji se na ex cathedera poučavanju i na sustavu evaluacije znanja koji se temelji na ocjenama. S vremenom su se promijenili alati za poučavanje, ali su metode ostale iste. Gledano iz te perspektive, informacijske i komunikacijske tehnologije smatraju se alatima za podršku tradicionalnih metoda poučavanja.

Novo, hiper digitalno doba, temelji se na sveprisutnom računalstvu koje za posljedicu ima radikalnu transformaciju našeg života, a u skladu s time i promjenu načina poučavanja i učenja. Suvremene tehnologije potiču razvoj disruptivnih inovacija u svim sektorima pa tako i u obrazovanju. Tradicionalni pristup obrazovanju onemogućava promjenu temeljne paradigme obrazovanja u okvirima institucija (školskih ustanova).

Ovim se radom analizira evolucija obrazovanja u kontekstu informacijskih i komunikacijskih tehnologija te snage i slabosti tradicionalnog obrazovanja utemeljenog na institucionalnom okviru školskih ustanova. Taj okvir uspoređuje se sa sveprisutnim obrazovanjem koje je utemeljeno na informacijskim i komunikacijskim tehnologijama, a koje nema formalno priznanje u obrazovnim sustavima, već je rezultat individualnog napora pojedinca. Također, radom se prezentiraju disruptivne inovacije koje imaju potencijal radikalne transformacije obrazovnih procesa.

Ključne riječi: disruptivna inovacija; obrazovni sustav; IKT. 


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v18i0.2175

Refbacks

  • There are currently no refbacks.