Social Entrepreneurship Education and Its Association with Perceived Desirability and Feasibility of Social Entrepreneurship among Business Students / Obrazovanje za socijalno poduzetništvo i njegova povezanost s percepcijom poželjnosti i izvodljivosti so

Irena Kedmenec, Miroslav Rebernik, Polona Tominc

Abstract


Abstract
The purpose of this study was to examine the association between social entrepreneurship education and experience in prosocial behaviour on the one hand and the perceived desirability and feasibility of social entrepreneurship among business students on the other. A sample consisting of business students was selected bearing in mind the possible implications of this study on business education curricula. The sample included 512 soon-to-graduate business students from five countries: Austria, Bosnia and Herzegovina, Croatia, Slovenia and The Former Yugoslav Republic (FYR) of Macedonia. Our results indicate a statistically significant positive association between the “know what” component of social entrepreneurship education and both the desirability and the feasibility of social entrepreneurship. The “know how” component of social entrepreneurship education is statistically significantly positively associated with the feasibility of social entrepreneurship. Experience in prosocial behaviour has a statistically significant positive association with both the desirability and the feasibility of social entrepreneurship. Our results suggest that social entrepreneurship education programmes should include gaining some experience in volunteering, activism and making donations. These activities focus students’ attention on social problems and empower them to find proper solutions. 
Key words: prosocial behaviour; social entrepreneurship desirability; social entrepreneurship feasibility.
---
Sažetak
Svrha ovog istraživanja bila je ispitati povezanost obrazovanja za socijalno poduzetništvo i iskustva u prosocijalnom ponašanju s jedne strane s percepcijom poželjnosti i izvodljivosti socijalnog poduzetništva kod studenata poslovne ekonomije s druge strane. Uzorak koji čine studenti poslovne ekonomije izabran je imajući u vidu implikacije ovog istraživanja na nastavne planove poslovnog obrazovanja. Uzorkom je obuhvaćeno 512 studenata poslovne ekonomije na posljednjim godinama studija iz pet zemalja: Austrije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Slovenije i Makedonije. Rezultati ukazuju na statistički značajnu pozitivnu povezanost između komponente „znati što“ obrazovanja za socijalno poduzetništvo te poželjnosti i izvodljivosti socijalnog poduzetništva. Komponenta „znati kako“ obrazovanja za socijalno poduzetništvo je statistički značajno pozitivno povezana s izvodljivošću socijalnog poduzetništva. Iskustvo u prosocijalnom ponašanju ima statistički značajnu pozitivnu povezanost kako s poželjnošću tako i s izvodljivošću socijalnog poduzetništva. Rezultati upućuju na to da bi obrazovanje za socijalno poduzetništvo trebalo uključivati stjecanje iskustava u volontiranju, aktivizmu i doniranju. Te aktivnosti usmjeravaju pažnju studenata na društvene probleme i osposobljavaju ih za njihovo rješavanje. 
Ključne riječi: izvodljivost socijalnog poduzetništva; poželjnost socijalnog poduzetništva; prosocijalno ponašanje.

 


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v18i4.1774

Refbacks

  • There are currently no refbacks.