Developing Emotional Competence for Teaching/Razvoj emocionalne kompetencije učitelja
Abstract
Abstract
This paper evaluates a pilot programme designed to support the development of teacher emotional competence and reveals teachers’ experiences with emotional education over the course of their career. The design of the programme is based on the ‘EL4VET ̶ Teachers First: Using Emotional Literacy to Improve Vet Teaching in the 21st Century’ project. The evaluation of the pilot programme used a survey and analysis of the obtained data to explore the participants’ perceptions of the connections between the programme content and their work in schools. The findings suggest that the programme provides a useful framework for teacher analysis, reflection and emotional competence building to enhance their ongoing teaching practice at the classroom level. The issue of developing teacher emotional competence contributes to a wider discussion on the challenges and recent trends in the development of initial teacher education, induction and continuous professional development of teachers. It raises the question of emotional education for teachers throughout their careers and the recognition of the importance of creating and sustaining integrated professional learning cultures to support teacher education at the initial and induction phases of the continuum.
Key words: emotions and teacher development; induction and continuing teacher professional development; initial teacher education; integrated professional learning cultures; learning to teach.
---
Sažetak
U ovome se radu evaluira pilot-program izrađen sa svrhom pružanja podrške razvoju emocionalne kompetencije učitelja te prikazuju iskustva učitelja s obrazovanjem emocija tijekom njihove karijere. Program je izrađen na temelju projekta 'EL4VET ̶ Učitelji prvi: uporaba emocionalne pismenosti za unaprjeđenje obrazovanja i podučavanja u strukovnim školama u 21. stoljeću'. Procjena pilot-programa utemeljena je na istraživanju i analizi prikupljenih podataka sa svrhom istraživanja percepcija sudionika o povezanosti između sadržaja programa i njihova rada u školi. Rezultati pokazuju da program predstavlja koristan okvir za analizu učitelja, promišljanje i emocionalnu kompetenciju u cilju unaprjeđenja nastave koju izvode. Pitanje razvoja emocionalne kompetencije učitelja doprinosi široj raspravi o izazovima i modernim trendovima u razvoju početnog obrazovanja učitelja, uvođenju u profesiju i kontinuiranom profesionalnom razvoju učitelja. Također se postavlja pitanje obrazovanja emocija za učitelje tijekom njihove karijere, kao i pitanje prepoznavanja važnosti stvaranja i održavanja integriranih profesionalnih kultura učenja sa svrhom pružanja podrške obrazovanju učitelja u početnoj fazi kontinuuma i fazi njihova uvođenja u praksu.
Ključne riječi: emocije i razvoj učitelja; integrirana profesionalna kultura učenja; početno obrazovanje učitelja; učiti poučavati; uvođenje u profesiju i trajni profesionalni razvoj učitelja.
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.15516/cje.v17i0.1581
Refbacks
- There are currently no refbacks.