The Use of Data Mining for Strategic Management: A Case Study on Mining Association Rules in Student Information System / Upotreba rudarenja podataka u strateškom menadžmentu: analiza slučaja upotrebe pravila pridruživanja rudarenja podataka u informacijs

Aytuğ Onan, Vedat Bal, Burcu Yanar BAYAM

Abstract


Abstract

In today’s competitive conditions changes in business environment and business structures make strategic management an effective form of management for business and organizations. Strategic management is a current management strategy that requires setting of the appropriate strategies, plans and applications and putting them into action in order to reach the aims and goals of organizations. The process of strategic management involves setting the company’s vision, mission and objectives, determining the competitive position, and the evaluation of results obtained by strategy selection, development and application. In the application of activities related to the strategic management of business processes, the discipline of data mining, which can be defined as the process of extracting useful and meaningful patterns from large volumes of data, emerges as a viable method. In this study, strategic management and data mining disciplines and their basic concepts and applications are introduced. Apart from that, data mining methods in the context of strategic management are taken into consideration. In addition, a sample case study about the use of association rule mining algorithms in student information systems data will be presented.

Key words: business intelligence; data mining; educational data; knowledge discovery.

---

Sažetak 

U današnje vrijeme kada je konkurencija svugdje jaka, promjene u poslovnom okruženju i poslovnim strukturama čine strateški menadžment učinkovitim oblikom menadžmenta u kompanijama i organizacijama. Strateški menadžment je suvremena strategija koja zahtijeva postavljanje odgovarajućih strategija, planova i programa, kao i njihovo provođenje da bi organizacije postigle svoje ciljeve. Proces strateškog menadžmenta podrazumijeva određivanje vizije, misije i ciljeva kompanije, određivanje njezine konkurentnosti i evaluaciju rezultata dobivenu odabirom, razvojem i primjenom strategije. Primjenom aktivnosti povezanih sa strateškim menadžmentom u poslovnim procesima disciplina rudarenja podataka pokazala se jako uspješnom metodom. Ona se može definirati kao proces izdvajanja korisnih i smislenih uzoraka iz veličinom golemih podataka. U ovom istraživanju prikazuju se discipline strateškog menadžmenta i rudarenja podataka, kao i njihovi osnovni pojmovi i primjena. Osim toga, u obzir su uzete metode rudarenja podataka u kontekstu strateškog menadžmenta. Uz to će se još prezentirati i primjer analize slučaja o upotrebi algoritama pravila pridruživanja u rudarenju podataka u sustavu podataka o studentima. 

Ključne riječi: otkrivanje znanja; poslovna inteligencija; podaci o obrazovanju; rudarenje podataka. 



Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v18i1.1471

Refbacks

  • There are currently no refbacks.