Croatian Journal of Education - Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, Vol 13, No 1 (2011)

Font Size:  Small  Medium  Large

ANIMATIONS MADE IN MATLAB AND THEIR APPLICATION FOR DIDACTIC PURPOSES

Djurdjica Takaci, Igor Nikola Dimovski

Abstract


     The aim of this paper is to show how dynamic multimedia tool in Matlab (animation) can be made and how the animations and movies can be used for didactic purposes, or to be more precise, how they can be integrated into the teaching process. This paper is a part of a more complex research whose aim is to investigate the impact of the information technology on the quality of mathematical knowledge related to functions.
     Analysis of the results of a research conducted on a sample of 30 students before and after performing the innovated teaching with the application of the information technology showed a significant impact of the IT application on the quality of knowledge related to functions. The t-test showed that, with the probability of 99%, it can be concluded that the results of the students after carrying out such type of innovated teaching were significantly better than their results on analogue contents taught through classical teaching.
     Key words: animations created in Matlab, dynamic multimedia tools, integration of the educational ICT materials in teaching, movie (.avi file), verbal and visual learning

-------------

     Cilj ovog rada je pokazati kako se može načiniti dinamički multimedijski alat u Matlabu (animacija) i kako se animacije i filmovi mogu koristiti za didaktičke svrhe, ili, da budemo precizniji, kako mogu biti integrirani u nastavni proces. Ovaj rad je dio složenijeg istraživanja čiji je cilj istražiti utjecaj informacijske tehnologije na kvalitetu matematičkih znanja vezanih uz funkcije.
     Analiza rezultata istraživanja, provedenog na uzorku od 30 studenata prije i nakon izvođenja inovativne nastave uz primjenu informacijskih tehnologija, pokazala je značajan utjecaj primjene informacijskih tehnologija na kvalitetu znanja vezanih uz funkcije. T-test je pokazao da se, uz vjerojatnost od 99%, može zaključiti da su rezultati studenata nakon izvođenja ovog oblika inovativne nastave bili znatno bolji od rezultata iste skupine studenata na analognim sadržajima tijekom klasične nastave.
     Ključne riječi: animacije stvorene u Matlabu, dinamički multimedijski alati, integracija ICT obrazovnih materijala u nastavi, film (.avi datoteka.), verbalno i vizualno učenje


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.