Croatian Journal of Education - Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, Vol 16, No 2 (2014)

Font Size:  Small  Medium  Large

The Possible Broadening of the Conceptualisation of Philosophy as a Shaping Factor of Education Systems / Mogućnost proširenja konceptualizacije filozofije kao čimbenika koji oblikuje obrazovni sustav

CC Wolhuter, Hannes Van der Walt, Ferdinand J Potgieter, Hennie J Steyn

Abstract


Abstract
This article defends the claim that the philosophical aspect has been seriously underrated in the scheme of the conceptualization of contextual societal forces shaping education systems. The rise of neo-Marxist paradigms since the 1970s has resulted in a disproportionate emphasis on social and economic systems as factors shaping national education systems. However, empirical research has recently rendered evidence regarding how philosophical frameworks shape children's way of viewing the world and how they think. This article provides examples of this. Such philosophical and/or conceptual differences need to be factored in the design and planning of education systems. Some implications have been outlined regarding an expanded view of the role of philosophy and/or life-concept for the planning and development of education systems and for comparative education as a field of scholarly research.
Key words: comparative education; education; education systems; philosophical foundations; social forces

---

Sažetak
Ovaj rad podržava tvrdnju da je filozofski aspekt već dugo ozbiljno podcijenjen u shemi konceptualizacije kontekstualnih društvenih čimbenika koji oblikuju obrazovni sustav. Porast neomarksističkih paradigmi od 1970-ih rezultirao je neproporcionalnim naglaskom na društveni i ekonomski sustav kao čimbenike koji oblikuju nacionalne obrazovne sustave. Međutim, empirijska istraživanja nedavno su pružila dokaze o tome kako filozofski okviri oblikuju način na koji djeca gledaju svijet i njihov način razmišljanja. Ovaj članak daje za to primjere. Takve filozofske i/ili konceptualne razlike trebaju se uključiti u proces kreiranja i planiranja obrazovnog sustava. Navedene su neke implikacije povezane sa širim pogledom na ulogu filozofije u planiranju i razvoju obrazovnih sustava i komparativne pedagogije kao područja akademskog istraživanja.
Ključne riječi: društveni čimbenici; filozofski temelji; komparativna pedagogija; obrazovanje; obrazovni sustavi


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.