The Gestalt Intuition Model: Theory and Practice in Teaching / Gestalt intuicijski model: teorija i praksa u nastavi

Svjetllana Kërënxhi, Pranvera Gjoci

Abstract


Abstract

This article presents the Gestalt Intuition Model, designed as a theoretical and practical model to improve the way of teaching of mathematics in elementary education. Gestalt Intuition Model includes dual treatments and is aimed at the formation of integrating perceptions and gestalt intuition in students. The model has a clear and logical basis. It is based on the instructions of math curricula for elementary education. It is in accordance with all the instructions and knowledge included in the school program. This model is simple and easy to implement in the examples found in math textbooks and could easily be implemented in teaching, following the rules of the teaching process. The model has become trustworthy, reliable, and accepted by experimenting teachers and continues to be applied in their teaching process. The model is easily grasped and comprehended by the students, thus generating new results in teaching. As a model that influences positive critical thinking, Gestalt Intuition Model increases the effectiveness of learning among students, offering teachers a new alternative to achieving effective teaching.

Key words: dual treatment; elementary education; integrating perception; teaching method. 


---


Sažetak

U ovom je radu predstavljen Gestalt intuicijski model, osmišljen kao teorijski i praktični model za unapređenje nastave matematike u osnovnoškolskom obrazovanju. Gestalt intuicijski model uključuje dvojnu obradu i usmjeren je na formaciju integrativne percepcije i Gestalt intuicije kod učenika. Model ima jasan i logički temelj. Temelji se na nastavi matematičkog kurikula za osnovnoškolsko obrazovanje. U skladu je s izvođenjem nastave i znanjem u školskom programu. Može se jednostavno i lako primijeniti na primjerima koje nalazimo u matematičkim udžbenicima i u nastavi, slijedeći pravila nastavnog procesa. Navedeni model postao je pouzdan i vjerodostojan te je prihvaćen od nastavnika koji su bili uključeni u eksperiment, a koji su ga nastavili primjenjivati u vlastitom nastavnom procesu. Model je shvatljiv i razumljiv i učenicima, pa se može reći da ostvaruje neke nove rezultate u nastavi. Kao model koji pozitivno utječe na kritičko razmišljanje, Gestalt intuicijski model jača učinkovitost učenja kod učenika, a nastavnicima nudi novu alternativu za postizanje učinkovite nastave.

Ključne riječi: dvojna obrada; integrativna percepcija; nastavna metoda osnovnoškolsko obrazovanje.



Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v17i1.876

Refbacks

  • There are currently no refbacks.