Gender Differences in Some Motor Abilities of Preschool Children / Razlike po spolu u nekim motoričkim sposobnostima djece predškolske dobi

Vatroslav Horvat, Vesna Babić, Srna Jenko Miholić

Abstract


Abstract
The paper presents the results of the investigation of gender differences in motor abilities of preschool boys (n=106) and girls (n=121), 6-7 years of age. Eighteen composite motor tests adapted for preschool children, three for each hypothetical latent motor dimension (coordination, flexibility, strength, agility, accuracy and balance) were used to measure motor performance of the subjects. Statistically significant gender differences in motor variables were established. In the majority of variables better results were achieved by boys, except for the variable assessing flexibility – straddle seated forward bend, in which girls performed better. The results showed that this set of variables had a relatively high discriminant power. The measures influenced by the motion regulation mechanism had the greatest contribution to the discriminant function. The results indicate occurrence of sexual dimorphism in children’s motor abilities even at the age of six and half years. Key words: preschool age; sexual differences; sexual dimorphism 
*****
Sažetak
U radu su ispitane moguće razlike po spolu u motoričkim obilježjima dječaka (n=106) i djevojčica (n=121) predškolske dobi, starosti od 6 do 7 godina. U istraživanju je korištena baterija od osamnaest modificiranih testova za uzrast predškolske dobi, od kojih su za svaku latentnu dimenziju motoričkih sposobnosti bila predviđena po tri testa (koordinacija, fleksibilnost, snaga, agilnost, preciznost, ravnoteža). Utvrđene su značajne razlike po spolu između dječaka i djevojčica u mjerenim varijablama motoričkih sposobnosti. U većini varijabla bolje rezultate postizali su dječaci, osim u jednoj varijabli iz skupine procjene fleksibilnosti – pretklon u sjedu, u čemu su djevojčice bile bolje. Rezultati diskriminacijske analize potvrdili su kako taj skup manifestnih varijabli za procjenu motoričkih sposobnosti dobro razlikuje dječake i djevojčice. Najveći doprinos mogućem razlikovanju djece s obzirom na spolnu pripadnost pokazale su one varijable koje su pod utjecajem mehanizma za regulaciju kretanja. Rezultati ukazuju na to kako je već kod djece od šest i pol godina došlo do pojave spolnog dimorfizma u motoričkim sposobnostima. Ključne riječi: predškolska djeca; spolni dimorfizam; spolne razlike

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v15i4.862

Refbacks

  • There are currently no refbacks.