TEACHING OPTIONAL SCIENCE SUBJECTS IN ELEMENTARY SCHOOLS IN SERBIA: TEACHERS' PROBLEMS / PROBLEMI UČITELJA U REALIZACIJI IZBORNIH PREDMETA PRIRODNIH ZNANOSTI U RAZREDNOJ NASTAVI U SRBIJI

Stanko Cvjeticanin, Mirjana Segedinac, Milan Segedinac

Abstract


SUMMARY

 In the Republic of Serbia, first to fourth graders have to choose three optional subjects from the list comprising six of them. These also include science subjects, Hands in Dough and The Guardians of Nature. The present paper deals with teaching optional science subjects in the elementary school, as well as with problems teachers may have when they teach them. The research involved 182 elementary school teachers from Vojvodina. The analytical and descriptive method was used in the research, whereas the instrument referred to a questionnaire based on the crucial aim. The teachers mostly teach The Guardians of Nature, more than Hands in Dough, because of the contents they consider less complex in the former case. Besides, they think that they do not have enough professional and methodological knowledge to use the methods of science, which is taught within the latter subject, and that they lack the needed literature and technical recourses, so they do not offer Hands in Dough to children. In addition, they need some further training considering the use of scientific method to be able to improve their competences for teaching such a subject  and provide children with better knowledge from the field of natural sciences.

Key words: early elementary school teaching, problems in teaching science, the Republic of Serbia, teachers.

 

----

 

SAŽETAK

 U Republici Srbiji djeca u razrednoj nastavi trebaju odabrati tri izborna predmeta od ponuđenih šest. Među izbornim predmetima su i predmeti prirodnih znanosti, Čuvari prirode i Ruka u tijestu. Cilj rada je analiza zastupljenosti i realizacije tih predmeta u nastavi, kao i analiza problema s kojima se učitelji susreću tokom njihove realizacije. U istraživanju su sudjelovala 182 učitelja iz Vojvodine. Primijenjena je analitičko-deskriptivna metoda. Instrument istraživanja je anketa, konstruirana na temelju postavljenoga cilja. Većina anketiranih učitelja više realizira predmet Čuvari prirode, jer su im sadržaji lakši, nego predmet Ruka u tijestu. Oni navode da nemaju dovoljno stručnog i metodičkog znanja za primjenu znanstvene metode, što se uči u predmetu Ruka u tijestu,  kao i potrebnu literaturu i tehničke mogućnosti, zbog čega ovaj predmet djeci ne nude kao izborni.  Nužno je daljnje stručno i metodičko usavršavanje učitelja u primjeni znanstvene metode  da bi povećali kompetencije za poučavanje u sklopu predmeta Ruka u tijestu i djeci omogućili bolje znanje iz područja prirodnih znanosti.

Ključne riječi: izborni predmeti, problem u realizaciji prirodnih znanosti, razredna nastava,  Srbija, učitelji. 


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v13i2.85

Refbacks

  • There are currently no refbacks.