THE VIEWS AND OPINIONS OF BIOLOGY STUDENTS ON THE APPLICATION OF PROGRAMMED INSTRUCTION IN THE REALIZATION OF PHYSIOLOGICAL PROGRAM CONTENT / STAVOVI I MIŠLJENJA STUDENATA BIOLOGIJE O PRIMJENI PROGRAMIRANE NASTAVE U REALIZACIJI FIZIOLOŠKIH PROGRAMSKIH S

Dragan Djuric, Jelena Stanisavljevic

Abstract


 

SUMMARY

  This paper analyzes the effect of programmed biology teaching on the development of motivational processes in students in the field of physiological programming content of the subject Human anatomy and physiology. The study sample consisted of 60 graduate students grouped into one experimental and one control group. For the experimental group, the physiological courses (Teaching Area: Nervous System) were carried out using programmed instruction, which was performed using computer and programmed materials containing the concept maps. The control group at the same facility implemented the classical-lecturing teaching. After elaborating on the teaching material, a survey was conducted for students of the experimental group. The survey results show a great interest by students in the programmed model of teaching and reported high motivation for adopting physiological programming content using such a didactic model. 

Key words:  concept maps, motivation of students, physiological teaching contents, programmed instruction

----

 

SAŽETAK

                U ovom radu analizira se primjena programirane nastave biologije na razvoj motivacijskih procesa kod studenata u području fizioloških programskih sadržaja nastavnog predmeta Anatomija i fiziologija čovjeka. Uzorak istraživanja činilo je 60 studenata diplomskih akademskih studija, koji su bili grupirani u jednu eksperimentalnu i jednu kontrolnu skupinu. Eksperimentalna skupina je realizirala fiziološke nastavne sadržaje (Nastavno oblaspodručje: Živčani sustav) primjenom programirane nastave, koja je izvođena uz pomoć kompjutora i programiranih materijala, koji su sadržavali i izradu mapa pojmova. Kontrolna skupina je iste sadržaje realizirala klasičnom predavačkom nastavom. Nakon ovakve obrade nastavnog gradiva provedena je anketa za studente eksperimentalne skupine. Rezultati ankete pokazuju veliku zainteresiranost studenata za programirani model nastave i ističu iznimnu motiviranost za usvajanje fizioloških programskih sadržaja primjenom ovog didaktičkog modela. 

 Ključne riječi:  fiziološki programski sadržaji, mape pojmova, motivacija učenika, programirana nastava

 

 


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v13i2.68

Refbacks

  • There are currently no refbacks.