The Influence of Montessori Educaton and Traditional Education on Preschool Children’s Executive Functions, Self-Regulated Learning and Mastery Motivation: A Comparative Study/Utjecaj Montessori obrazovanja i tradicionalnoga obrazovanja na izvršne funkcije, samoregulirano učenje i motivaciju za postignućem djece predškolske dobi: komparativna studija

ELİF sezgin SEZGİN

Abstract


Abstract
This study sought to compare the executive functions, self-regulated learning
behaviours and mastery motivation levels of 66- to 72-month-old children receiving
Montessori education and those educated according to the non-Montessori
programmes. The research sample included a total of 100 children – 50 from
Montessori institutions and 50 from institutions in the MNE’s preschool education
programme (Ministry of National Education), out of which 51 girls and 49 boys,
and 10 teachers. The normality of the data’s distribution was checked via Shapiro
Wilks test. As the data did not demonstrate a normal distribution, non-parametric
tests were employed, and descriptive statistics were presented as median (min-max)
values. Two-group comparisons were conducted using the Mann-Whitney U test.
The findings showed that children in Montessori programs exhibited higher mastery
motivation, better self-regulated learning skills and more advanced executive functions
than children in the MNE program.
Key words: executive functions; Montessori education; motivation; preschool; self
regulated learning,

---


Sažetak
Cilj ovoga istraživanja bio je usporediti izvršne funkcije, samoregulirano učenje i
motivaciju za postignućem djece starosti 66 do 72 mjeseca koja pohađaju Montessori
obrazovne programe i redovne obrazovne programe. Uzorak istraživanja uključivao
je 50 djece iz Montessori vrtića (obrazovanje prema Montessori programu) i
50 djece iz tradicionalnoga vrtića, gdje se djeca obrazuju prema programu
Ministarstva obrazovanja Turske (MO). Uzorak je uključio sveukupno 100 djece,
od čega 51 djevojčicu i 49 dječaka, te 10 odgajatelja. Normalnost distribucije
podataka provjerena je upotrebom Shapiro-Wilksova testa, a budući da ista nije
ustanovljena, korišteni su neparametrijski testovi. Vrijednosti deskriptivne statistike
predstavljene su kao centralne (od minimalnih do maksimalnih) vrijednosti.
Usporedbe između grupa provedene su putem Mann-Whitney U testa. Rezultati
pokazuju da su djeca u Montessori programima imala više razine motivacije,
bolje vještine samoreguliranoga učenja i naprednije izvršne funkcije od djece koja
se obrazuju prema redovnim programima Ministarstva obrazovanja Republike
Turske.
Ključne riječi: izvršne funkcije; Montessori obrazovanje; predškola; samoregulirano
učenje


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v27i2.6296

Refbacks

  • There are currently no refbacks.