Using ICT to Support Alumni Data Collection in Higher Education / Upotreba IKT s ciljem pružanja potpore prikupljanju podataka o bivšim studentima u visokom obrazovanju

Danijel Mijić, Dragan Janković

Abstract


Abstract
Getting feedback from external stakeholders, especially alumni and employers, is a challenging task for higher education institutions. It is important for many reasons, such as providing information to policy makers, assessing quality of academic programmes, adapting academic programmes to labour market needs, and marketing purposes. Alumni and employer surveys are usually used as methods for collecting data from stakeholders. Research suggests that major problems in data collection are related to efficiency and effectiveness of data collection process. This paper presents a different method of data collection supported by ICT. A specially designed web portal equipped with advanced alumni tracking and communication features was developed and used for alumni data collection. The web portal was evaluated after a period of real operation by analyzing collected data and conducting an online survey. The evaluation results showed that the web portal could be used as effective, efficient, and useful tool for alumni data collection and communication between alumni and higher education institutions.
Key words: academic quality; employment rate; feedback; graduate tracking; web portal
---
Sažetak
Dobiti povratne informacije iz vanjskih izvora, osobito od diplomiranih studenata i poslodavaca, predstavlja izazov za visokoškolske institucije. Povratne su informacije korisne zbog nekoliko razloga, kao što su informiranje kreatora politike, vrednovanje kvalitete studijskih programa, prilagođavanje studijskih programa potrebama tržišta rada, marketing. Obično se bivši studenti i poslodavci anketiraju radi prikupljanja podataka. Iz istraživanja proizlazi da se glavni problemi u vezi s prikupljanjem podataka odnose na učinkovitost i djelotvornost procesa prikupljanja. Ovaj rad predstavlja drugačiju metodu prikupljanja podataka uz pomoć IKT jer je u njemu korišten posebno programiran web portal s mogućnostima naprednog praćenja bivših studenata i komunikacije. Web portal je vrednovan nakon određenog razdoblja primjene tako što su analizirani prikupljeni podaci i provedena internetska anketa. Rezultati vrednovanja pokazali su da se web portal može koristiti kao učinkovit i koristan alat za prikupljanje podataka o bivšim studentima i komunikaciju između njih i visokoškolskih institucija.  
Ključne riječi: kvaliteta nastave; stopa zapošljavanja; povratna informacija; prikupljanje podataka o bivšim studentima; web-portal.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v16i4.613

Refbacks

  • There are currently no refbacks.