Adaptation and Validation of the Motivation Scale in Physical Education Classes/Adaptacija i validacija upitnika motivacije u nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture

Boris Milavić, Mirjana Milić, Damir Jurko, Zoran Grgantov, Kristijan Marić

Abstract


Abstract

With the purpose of adapting the sport motivation scale (Pelletier, Fortier, Vallerand, Tuscon, Briere, & Blais, 1995) to the population of students in the final grades of elementary school, that is, with the purpose of measuring their motivation in physical education classes, 305 female and male students of finishing grades were examined. All scales had good metric characteristics, except the unsatisfactory reliability of the external motivation – introjected variable. For both genders, measures of motivation are projected in two components, interpreted as intrinsic motivation, and as amotivation and external regulation. Male students expressed significantly higher values in both scales defining the second factor. The percentage of good and less cumulative grade point average was significantly higher for male students, whereas the percentage of very good and excellent cumulative grade point average was higher for female students. Discriminant analysis has shown that female students with a lower cumulative grade point average (good and satisfactory) were characterized by higher values of external regulation and of amotivation for participating in physical education classes. There were no significant differences found in either gender regarding the motivation in physical education classes in groups differing in their physical education grade point average.

Keywords: exercise; external motivation; internal motivation; metric characteristics; students 

 

---

 

 

Sažetak

S ciljem prilagodbe upitnika motivacije za sport (Pelletier, Fortier, Vallerand, Tuscon, Briere i Blais, 1995) populaciji završnih razreda osnovne škole, odnosno s ciljem mjerenja njihove motivacije u nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture, 305 učenica i učenika završnih razreda osnovnih škola popunilo je prilagođeni upitnik. Sve ljestvice imaju dobre mjerne karakteristike, osim nezadovoljavajuće pouzdanosti varijable eksternalne motivacije – introjicirane. U oba spola mjere motivacije za izvedbu nastave Tjelesne i zdravstvene kulture projiciraju se u dvije komponente interpretirane kao unutrašnja motivacija, amotivacija i eksternalna regulacija. Učenici imaju značajno više vrijednosti u obje ljestvice koje definiraju drugi faktor. Kod učenika je znatno veći postotak općeg uspjeha dobar i manji, a kod učenica je veći postotak vrlo dobrog i izvrsnog općeg uspjeha. Diskriminacijska analiza pokazala je kako učenice s nižim općim uspjehom (dobar i manji) karakterizira viša izraženost eksternalne regulacije i više izražena amotiviranost u izvedbi nastave tjelesne i zdravstvene kulture. U oba spola nisu dobivene razlike u motivaciju u nastavi tjelesne i zdravstvene kulture kod skupina različitih po uspjehu iz nastavnog predmeta Tjelesne i zdravstvene kulture. 

Ključne riječi: eksternalna motivacija, internalna motivacija, mjerne karakteristike, učenici, vježbanje



Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v17i2.560

Refbacks

  • There are currently no refbacks.