Strategies for Depicting Space in Drawings by Children Aged 4 to 6 Years / Strategije prikazivanja prostora u likovnim djelima djece u dobi od četiri do šest godina

Tomaž Zupančič, Matjaž Duh

Abstract


In the study, we monitored ways of interpreting space in drawings by children at the age of 4 to 6 years. We sought to determine the strategies of space interpretation in the target group. The research aimed to deepen our understanding of development in the depiction of space and thereby influence the development of the artistic didactics for those of preschool age. The overall research sample included eight hundred and seven children. The survey found that children between the ages of 4 and 6 mostly depict space in the top-bottom relation, that the rendering of space at the level of 3D is almost non-existent, with non-observance of space still quite present, but that the earlier modes decline, while more complex ones are developing. We also found that gender differences in spatial distribution do not occur within this age group. We also sought to enable the field of art pedagogy to develop new didactic principles and approaches based on the results.

Key words: artistic development; drawing; pedagogy; preschool child

 

---

 

U istraživanju smo pratili načine izražavanja prostora na crtežima djece u dobi od 4 do 6 godina. Nastojali smo odrediti strategije interpretacije prostora u ciljnoj grupi. Cilj istraživanja bio je produbiti naše razumijevanje razvoja dječjega prikaza prostora i time utjecati na razvoj likovne metodike predškolske dobi. Istraživanje je provedeno na uzorku od osamsto sedam djece. Istraživanje je pokazalo kako djeca u dobi od 4 do 6 godina uglavnom prikazuju prostor u odnosu gore-dolje. Također je utvrđeno da prikazivanje prostora na razini 3D prikaza gotovo i ne postoji. Djeca uglavnom ne pokazuju interes za prikazivanjem prostora u svojim crtežima, razvojno raniji modusi prikaza prostora nestaju, dok se složeniji razvijaju. Također smo otkrili da nema statistički značajne razlike u prikazivanju prostora u ovoj dobi s obzirom na spol. Uz to, na području likovne pedagogije pokušali smo razviti nova didaktička načela i pristupe koji se temelje na rezultatima statističkih analiza.

Ključne riječi: crtanje, dijete predškolske dobi, pedagogija, umjetnički razvoj



Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v23i4.4436

Refbacks

  • There are currently no refbacks.