Examination of Classroom Teachers’ Technological Pedagogical and Content Knowledge on the Basis of Their Demographic Profiles / Istraživanje pedagoškoga i predmetnoga tehnološkog znanja učitelja na osnovu njihovih demografskih profila
Abstract
Abstract
This study aims to examine classroom teachers’ Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) on the basis of different variables. A total of 322 classroom teachers in the city of Trabzon participated in the study. An adapted Turkish version of the TPACK scale was used as the data collection instrument. The obtained data was analyzed using SPSS 15.0 software. Independent t-test, ANOVA and Mann Whitney U-tests were used for statistical analysis. The results indicate that there are meaningful relationships and significant differences between variables of gender, having an Internet connection and the use of an ICT lab in the school, the use of educational software and the sub-factors of the TPACK scale. It is recommended that more practical CPD (Continuous Professional Development) opportunities for classroom teachers be provided in order to exploit the pedagogical benefits of ICT in primary schools.
Key words: classroom teacher; demographic variables; TPACK.
---
Ovo istraživanje ima za cilj ispitati pedagoško i predmetno tehnološko znanje (eng. TPACK – Technological Pedagogical and Content Knowledge) učitelja na osnovu različitih varijabli. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 322 učitelja u gradu Trabzonu. Kao instrument prikupljanja podataka korištena je verzija TPACK skale prilagođena turskome jeziku. Dobiveni podatci analizirani su SPPS 15 računalnim programom. Tijekom statističke analize koristili su se nezavisni t-test, ANOVA i Mann-Whitneyjev U-test. Rezultati upućuju na to da postoje značajne veze i bitne razlike između varijabli spola, postojanja internetske veze i korištenja kompjuterskih laboratorija u školi, korištenja edukativnih računalnih programa i podčimbenika TPACK skale. Preporučuje se organiziranje što više praktičnih trajnih stručnih usavršavanja za učitelje da bi se bolje iskoristile pedagoške prednosti informacijsko-komunikacijske tehnologije u osnovnim školama.
Ključne riječi: demografske varijabl;, TPACK (eng.) – pedagoško i predmetno tehnološko znanje; učitelj
This study aims to examine classroom teachers’ Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) on the basis of different variables. A total of 322 classroom teachers in the city of Trabzon participated in the study. An adapted Turkish version of the TPACK scale was used as the data collection instrument. The obtained data was analyzed using SPSS 15.0 software. Independent t-test, ANOVA and Mann Whitney U-tests were used for statistical analysis. The results indicate that there are meaningful relationships and significant differences between variables of gender, having an Internet connection and the use of an ICT lab in the school, the use of educational software and the sub-factors of the TPACK scale. It is recommended that more practical CPD (Continuous Professional Development) opportunities for classroom teachers be provided in order to exploit the pedagogical benefits of ICT in primary schools.
Key words: classroom teacher; demographic variables; TPACK.
---
Ovo istraživanje ima za cilj ispitati pedagoško i predmetno tehnološko znanje (eng. TPACK – Technological Pedagogical and Content Knowledge) učitelja na osnovu različitih varijabli. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 322 učitelja u gradu Trabzonu. Kao instrument prikupljanja podataka korištena je verzija TPACK skale prilagođena turskome jeziku. Dobiveni podatci analizirani su SPPS 15 računalnim programom. Tijekom statističke analize koristili su se nezavisni t-test, ANOVA i Mann-Whitneyjev U-test. Rezultati upućuju na to da postoje značajne veze i bitne razlike između varijabli spola, postojanja internetske veze i korištenja kompjuterskih laboratorija u školi, korištenja edukativnih računalnih programa i podčimbenika TPACK skale. Preporučuje se organiziranje što više praktičnih trajnih stručnih usavršavanja za učitelje da bi se bolje iskoristile pedagoške prednosti informacijsko-komunikacijske tehnologije u osnovnim školama.
Ključne riječi: demografske varijabl;, TPACK (eng.) – pedagoško i predmetno tehnološko znanje; učitelj
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.15516/cje.v15i2.437
Refbacks
- There are currently no refbacks.