Fibres and Beyond: The Pedagogic Affects of a Women’s Art Collective / Vlakna i više: pedagoški afekti ženskoga umjetničkog kolektiva

Anita Sinner, Elly Yazdnapanah

Abstract


In this case study, we explore how a group of mature fibre artists, known as Fibres and Beyond (FaB), have made an ongoing contribution to their rural communities through art practice, both within the circle of group members and among the wider community. For nearly twenty years, FaB has successfully maintained their artist collective, generating pedagogic affects in bi-annual exhibits as venues that raise awareness of creative expression and stimulate reciprocal dialogue with the general public about ways of making, sharing and producing art. In this way, art events are arguably a form of knowledge creation that attend to lifelong learning and rural art education by building upon informal exchanges that demonstrate an ongoing and vital commitment to nurturing and sustaining local social and cultural engagement.

Key words: artist collectives; informal learning; pedagogical events; rural art education, social art practice.

 

---

 

U ovoj studiji slučaja istražujemo kako je skupina zrelih tekstilnih umjetnica, znana kao Vlakna i više (ViV), trajno doprinijela svojim ruralnim zajednicama kroz umjetničko djelovanje, oboje unutar kruga ili grupe članova i u široj zajednici. Tijekom gotovo dvadeset godina, ViV je uspješno održavao svoj umjetnički kolektiv stvarajući pedagoške afekte na dvogodišnjim izložbama, kao mjestima razvijanja svijesti o kreativnom izričaju te poticao recipročni dijalog s općom javnosti o načinima izrade, dijeljenja i stvaranja umjetnosti. Na taj način umjetnički događaji nedvojbeno su postali oblik stvaranja znanja te služili cjeloživotnom učenju i ruralnom umjetničkom obrazovanju, nadograđujući neformalne razmjene koje demonstriraju kontinuiranu i vitalnu predanost njegovanju i održavanju lokalnoga društveno-kulturološkog angažmana.

Ključne riječi: neformalno učenje; pedagoška događanja; praksa socijalne umjetnosti; seosko umjetničko obrazovanje; umjetnički kolektivi.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v23i0.4361

Refbacks

  • There are currently no refbacks.