A Tablet in School and Family Context/Tablet u školskom i obiteljskom okruženju

María-Carmen Ricoy, Cristina Sánchez-Martínez, Tiberio Feliz-Murias

Abstract


Abstract 

In information and communication society, school cannot turn a blind eye to new technologies. Therefore, the main objective of this research is to examine the potential use of tablets by primary school students in the school and the family context. The research was developed using qualitative methodology. A total of 247 respondents participated in the study, involving students, their parents and teachers. The results and conclusions show that there is no systematic work with tablets. Among practices of using tablets in school, it is worth mentioning those related to the investigation/information collection, those belonging to exploratory type and those related to audio-visual creation, while at home tablet usage assumes the recreational character. As a starting point, the positive attitude of teachers and parents towards using tablets has an impact on a better use of tablets, although they cannot be understood as a means to improve students' academic learning. However, tablets increase students’ motivation.

Key words: family context; ICT; mobile devices; primary education; tablet.


---


Sažetak

U društvu u kojemu prevladavaju informacijska i komunikacijska tehnologija škole ne mogu ignorirati nove tehnologije. Stoga je glavni cilj ovoga istraživanja ispitati potencijal upotrebe tableta u radu s osnovnoškolcima u školi i u njihovome obiteljskom okruženju. Istraživanje je provedeno primjenom kvalitativne metodologije. U njemu je ukupno sudjelovalo 247 ispitanika – učenika, njihovih roditelja i nastavnika. Rezultati i zaključci pokazuju da se tableti u nastavi ne koriste sustavno. U praksi upotrebe tableta u školi potrebno je spomenuti njihovu upotrebu za provjeravanje/prikupljanje informacija, u istraživačke svrhe te za izradu audiovizualnih sadržaja, a tableti se kod kuće koriste u rekreativne svrhe. Najvažnije je da od samoga početka nastavnici i roditelji imaju pozitivan stav prema upotrebi tableta, jer to utječe na njihovu učinkovitiju upotrebu. Iako se tableti ne mogu smatrati sredstvom za poboljšanje akademskih postignuća učenika, oni pozitivno utječu na povećanje njihove motivacije. 

Ključne riječi: obiteljsko okruženje; IKT; mobilni uređaji, osnovnoškolsko obrazovanje; tableti.



Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v20i4.3190

Refbacks

  • There are currently no refbacks.