The Effects of Justice and Burnout on Achievement: An Empirical Investigation of University Students / Učinci pravednosti i sagorijevanja na uspjeh: empirijsko istraživanje među studentima
Abstract
Abstract
The study examined the relationships among justice, burnout, and academic achievement using a sample (N=1,505) of undergraduate university students. The study was conducted at a university in northern part of Cyprus. Hierarchical regression analysis was conducted to test the hypotheses. The results revealed that distributive justice, procedural justice, and interactional justice were associated with burnout. In addition, distributive and interactional justice had a significant positive relationship with academic achievement. Procedural justice had no significant relationship with academic achievement while burnout had a negative association with students' academic achievement. Additionally, burnout was treated as a mediator between justice dimensions and academic achievement. The results of the Sobel test illustrated that burnout partially mediated the effect of distributive and interactional justice on academic achievement. The study provides discussion, limitations and directions for future research.
Key words: academic achievement; burnout; conservation of resources; equity; higher education.
---
Sažetak
Istraživanje se bavi odnosima između pravednosti, sagorijevanja i akademskog uspjeha na uzorku (N=1.505) preddiplomskih sveučilišnih studenata sveučilišta u sjevernom dijelu Cipra. Hijerarhijskom regresijskom analizom testirane su hipoteze. Rezultati su pokazali da postoji povezanost između distributivne pravednosti, proceduralne pravednosti i interakcijske pravednosti sa sagorijevanjem. Nadalje, rezultati su pokazali da postoji značajan pozitivan odnos između distributivne i interakcijske pravednosti I akademskog uspjeha. Proceduralna pravednost nije bila značajno povezana s akademskim uspjehom dok je sagorijevanje bilo negativno povezano s akademskim uspjehom studenata. Osim toga, sagorijevanje je tretirano kao posrednik između dimenzija pravednosti i akademskog uspjeha. Rezultati Sobelova testa pokazali su da je sagorijevanje dijelom posredovalo učinak distributivne i interakcijske pravednosti na akademski uspjeh. U istraživanju se donosi prikaz rasprave, ograničenja i smjernica za buduća istraživanja.
Ključne riječi: akademski uspjeh; očuvanje resursa; pravednost; sagorijevanje; visoko obrazovanje.
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.15516/cje.v15i0.296
Refbacks
- There are currently no refbacks.