Correlation between Morphological Characteristics and Bounce from Middle Position in Volleyball in Eleven-Year-Old Female Pupils/Povezanost morfoloških karakteristika i nastavne teme Vršno odbijanje iz srednjeg odbojkaškog stava kod jedanaestogodišnjih uč

Bojan Babin, Lidija Vlahović, Josip Babin

Abstract


Abstract

The research was carried out in order to determine the correlation between morphological characteristics and a representative curriculum topic Bounce from middle position in volleyball from the curriculum unit Games in the Croatian Physical Education curriculum for elementary school female students. In accordance with the above mentioned, a set of 16 anthropometric measurements to evaluate morphological characteristics as well as the test of motor skill Bounce from middle position in volleyball was used on the sample of 152 female students aged 11 (± 6 months). The results of multiple regression analysis showed a high degree of correlation between the set of predictors of applied morphological variables and the criterion variable Bounce from middle position in volleyball (R = .44). The analysis of the partial influence of certain morphological variables on the significance of the regression model showed that the statistically significant contribution is shown by the variables of the back skinfold, the mean chest circumference, the upper arm skinfold, the forearm circumference, the lower leg skinfold and the wrist diameter. The results of the research show the significance of choosing the curriculum topic Bounce from middle position in volleyball in planning the Physical Education lesson to transform certain morphological characteristics in order to achieve the desirable final conditions of the female pupils and also to achieve better results in grading this curriculum content. 

Key words: fifth grade elementary school female students; grading; motor skill; Physical Education; planning and programming.


---



Sažetak

Istraživanje je provedeno s ciljem utvrđivanja povezanosti morfoloških karakteristika i reprezentativne nastavne teme Vršno odbijanje iz srednjeg odbojkaškog stava iz nastavne cjeline Igre u službenom planu i programu Tjelesne i zdravstvene kulture za učenice petih razreda osnovne škole. U skladu s navedenim na uzorku od 152 učenice u dobi od 11 godina (± 6 mjeseci) primijenjen je skup od 16 antropometrijskih mjera za procjenu morfoloških karakteristika i test motoričkog znanja Vršno odbijanje iz srednjega odbojkaškog stava. Rezultati multiple regresijske analize pokazali su visok stupanj povezanosti prediktorskog skupa primijenjenih morfoloških varijabli s kriterijskom varijablom vršno odbijanje iz srednjeg odbojkaškog stava (R = .44). Analiza parcijalnog utjecaja pojedinih morfoloških varijabli na značajnost regresijskog modela pokazala je da statistički značajan doprinos pokazuju varijable kožni nabor leđa, srednji opseg grudnog koša, kožni nabor nadlaktice, opseg podlaktice, kožni nabor potkoljenice  i dijametar ručnog zgloba. Rezultati istraživanja pokazuju značaj odabira nastavne teme Vršno odbijanje iz srednjeg odbojkaškog stava u programiranju nastave Tjelesne i zdravstvene kulture radi transformacije pojedinih morfoloških karakteristika, a s ciljem postizanja poželjnih finalnih stanja učenica i u postizanju boljih rezultata pri ocjenjivanju tog nastavnog sadržaja.

Ključne riječi: motorička znanja; ocjenjivanje; Tjelesna i zdravstvena kultura; planiranje i programiranje; učenice petih razreda osnovne škole.



Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v21i2.2929

Refbacks

  • There are currently no refbacks.