High School Pupils and University Students’ Self-regulated Efficiency and Emotions / Samoregulacijska uspješnost i emocije srednjoškolaca i studenata
Abstract
Abstract
In this study, the authors explore the effect of pupils and students' self-regulated efficiency component on their positive and negative emotions regarding school and school learning. The findings show that challenge and productive learning predetermine 44% of the variance in positive feelings, while autonomy, interactive or cooperative learning as well as independent decision making are variables that are rejected in multiple regression as predictors of positive emotions. When negative emotions are introduced as mediators via a hierarchy regression model, it would appear that their reduction effect on the predictors of positive emotions is trifle, as they do not change the established relations significantly. Likewise, a model in which multiple regressions were used to test the negative components of self-regulation efficiency on negative emotions displayed similar results. Aversion, reproductive learning and execution of teachers' decisions predetermine negative emotions, but they explain only 10% of the variance, whereby positive emotions, as a mediation variable, do not change the model.
Key words: challenge; negative emotions; positive emotions; productive learning; self-regulated efficiency
---
Sažetak
U ovoj studiji autori istražuju utjecaj komponenata samoregulacijske uspješnosti učenika i studenata na njihove pozitivne i negativne emocije o školi i škol¬skom učenju. Uzorkom je obuhvaćeno 366 srednjoškolaca i 535 studenata. Rezultati pokazuju da izazov i pro¬dukcijsko učenje predodređuju 44% varijance u pozitivnim osjećanjima, a da su autonomija, interaktivno ili kooperativno učenje te samostalno donošenje odluka multiplom regresijom odbačene varijable kao predik¬tori pozitivnih emocija. Kada su u hijerarhijskom regresijskom modelu kao medijator uvedene negativne emocije, pokazalo se da one neznatno smanjuju prediktore pozitivnih emocija, ali da bitno ne mijenjaju uspostavljeni odnos. Na isti način ponaša se model u kojem je multiplom regresijom testiran utjecaj negativnih kompone¬nti samoregulacijske uspješnosti na negativne emocije. Averzija, reprodukcijsko učenje i izvršava¬nje odluka nastavnika predodređuju negativne emocije, ali objašnjavaju samo 10% vari¬jance, pri čemu pozitivne emocije kao medijacijska varijabla ne mijenjaju model.
Ključne riječi: izazov; negativne emo¬ci¬je; pozitivne emocije; produkcijsko učenje; samoregulacijska uspješnost
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.15516/cje.v15i0.292
Refbacks
- There are currently no refbacks.