Validation of the Study-Related Flow Inventory (WOLF-S) / Validacija Inventara zanesenosti u studiranju (WOLF-S)

Arnold Bakker, Tajana Ljubin Golub, Majda Rijavec

Abstract


Flow is a highly enjoyable state people feel when they are completely absorbed in an activity. The present study investigated the psychometric adequacy of WOLF inventory (developed to measure flow in a work setting), adapted for measuring the flow experience in an educational setting, i.e. study-related flow (WOLF-S). A sample of 394 university students completed several paper-and-pencil measures of flow and related constructs. The WOLF-S demonstrated the hypothesised three-factor structure, adequate internal consistency reliability, along with congruent and construct validity. Additionally, the results showed that students experienced flow during a wide range of activities, but academic activities, such as learning and reading, were more conductive to flow than other activities.
Key words: academic; learning; optimal experience; self-report questionnaire.

---

Zanesenost je izrazito ugodno stanje koje ljudi osjećaju kada su posve zaokupljeni aktivnošću koju rade. Ovo istraživanje ispituje psihometrijsku adekvatnost WOLF inventara  (razvijenog za mjerenje zanesenosti u radnom okruženju), prilagođenog za mjerenje iskustva zanesenosti u obrazovnom kontekstu, tj. zanesenosti vezane uz studiranje (WOLF-S). Uzorak su činila 394 sveučilišna studenta koji su ispunili više mjera tipa papir-olovka namijenjenih mjerenju zanesenosti i povezanih konstrukata. WOLF-S je pokazao pretpostavljenu trofaktorsku strukturu, dobru pouzdanost tipa unutarnje konzistencije, kongruentnu i konstruktnu valjanost. Uz to, rezultati su pokazali da studenti doživljavaju zanesenost tijekom vrlo različitih aktivnosti, no akademske aktivnosti kao što su učenje i čitanje bile su poticajnije za doživljavanje zanesenosti od drugih aktivnosti.
Ključne riječi: akademski; učenje; optimalno iskustvo; samoiskaz.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v19i1.2194

Refbacks

  • There are currently no refbacks.