An Examination of Lecturers’ Technological Pedagogical Content Knowledge Perceptions at the Faculty of Education in EMU in Cyprus / Istraživanje o procjeni pedagoškog i predmetnog tehnološkog znanja predavača na Učiteljskom fakultetu Istočnog mediteransko

Emeka Joshua Chukwuemeka, Ersun Iscioglu

Abstract


Abstract
The use of technology in instruction has brought about different perceptions. The need to know how teachers integrate technology in instruction has brought about different views. Therefore, this study mainly seeks to understand these views on lecturers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) perceptions, as it examines how their views differ according to gender, employment status, department and the state of in-service training oriented towards the use of technology. In order to achieve the above stated aim, the researcher statistically examined Eastern Mediterranean University (EMU) Faculty of Education lecturers’ TPACK perceptions. In this research, a TPACK survey instrument was administered to 53 lecturers, and a questionnaire was used to ascertain their perception levels across the seven TPACK dimensions. Mean, standard deviation, percentage, frequency and non-parametric tests (Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis test) were used for data analysis. The study reveals that lecturers’ perceptions ofTPACK were significantly high across all knowledge dimensions and there were statistically significant differences on how lecturers viewed TPACK according to the above listed variables. These differences occurred in Technological Knowledge (TK) and Pedagogical Content Knowledge (PCK) according to gender; Technological Knowledge (TK) and Technological Pedagogical Knowledge (TPK) according to employment status; Technological Knowledge (TK), Technological Pedagogical Knowledge (TPK), and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) according to department and Pedagogical Content Knowledge (PCK) according to in-service training.
Key words: country-specific developments; framework for educational technology system; improving classroom teaching; teaching/learning strategies; technological pedagogical content knowledge.
---
Sažetak
Upotreba tehnologije u nastavi rezultirala je različitim stavovima. Potreba za spoznajama o tome kako nastavnici integriraju tehnologiju u nastavu stvorila je različita gledišta. Stoga se ovim istraživanjem pokušavaju razumjeti gledišta o procijenjenom pedagoškom i predmetnom tehnološkom znanju (engl. TPACK) predavača, jer se u njemu ispituje kako se ta gledišta razlikuju s obzirom na spol, vrstu zaposlenja, odsjek u kojem predaju i način stručnog usavršavanja na radu koje je usmjereno na upotrebu tehnologije. Da bi se postigao navedeni cilj, istraživač je statistički ispitao procijenjeno pedagoško i predmetno tehnološko znanje predavača na Učiteljskom fakultetu Istočnog mediteranskog sveučilišta. U ovom su istraživanju 53 predavača dobila instrument istraživanja o pedagoškom i predmetnom tehnološkom znanju, a anketa se koristila da bi se odredio stupanj njihova procijenjenog znanja o sedam dimenzija pedagoškog i predmetnog tehnološkog znanja. Srednje vrijednosti, standardna devijacija, postotak, frekvencija i neparametrijski testovi (Mann-Whitney U test i Kruskal-Wallis test) koristili su se pri analizi podataka. Istraživanje je pokazalo da je stupanj procijenjenog pedagoškog i predmetnog tehnološkog znanja predavača bio značajno visok u svim dimenzijama znanja. Utvrđene su statistički značajne razlike u tome kako predavači shvaćaju pedagoško i predmetno tehnološko znanje prema navedenim varijablama. Te su se razlike javile u tehnološkom znanju (TK) i pedagoško-predmetnom znanju (PCK) s obzirom na spol; u tehnološkom znanju (TK) i tehnološko-pedagoškom znanju (TPK) s obzirom na vrstu zaposlenja; u tehnološkom znanju (TK),  tehnološko-pedagoškom znanju (TPK) i pedagoškom i predmetnom tehnološkom znanju (TPACK) s obzirom na odsjek u kojem predavači rade te u pedagoškom predmetnom znanju (PCK) s obzirom na stručno usavršavanje na radu.
Ključne riječi: promjene specifične za državu; okvir sustava za obrazovnu tehnologiju; poboljšanje nastavnog procesa; strategije učenja i poučavanja; pedagoško i predmetno tehnološko znanje.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v18i4.1845

Refbacks

  • There are currently no refbacks.