Pupils' Speech Development in the Croatian Language from First to Fourth Grade of Primary School/Razvoj govora učenika od prvog do četvrtog razreda osnovne škole u hrvatskom jeziku

Vesna Grahovac-Pražić

Abstract


Abstract

This paper will investigate the speaking competence of pupils of the first educational cycle on a target group in the first and fourth grade, i.e. at the beginning of learning a standard language and in the fourth grade at the end of the first educational cycle. The research is based on the recordings of pupils' speech in designed speech situations. The empirical basis is comprised of records of tokens in children's language with regard to the number of spoken words and sentences, the use of dialect and speech language errors. The research was conducted with a view to identify the features of language-speech development of pupils of the first educational cycle, i.e. the change in the period from the first to the fourth grade.

Key words: competences; primary education; school; speech; pupil.


---


Sažetak

U radu se istražuju govorne kompetencije učenika prvog odgojno-obrazovnog ciklusa na ciljanoj skupini u prvom i četvrtom razredu, na početku učenja standardnog jezika i u četvrtom razredu, na kraju prvog odgojno-obrazovnog ciklusa. Istraživanje se temelji na zapisu govora učenika u osmišljenoj govornoj situaciji. Empirijsku osnovu čini evidencija pojavnica u dječjem leksiku s obzirom na broj izgovorenih riječi i rečenica, uporabe dijalekta i govornih jezičnih pogrešaka. Ispitivanje je provedeno s ciljem utvrđivanja značajki jezično-govornog razvoja učenika prvog odgojno-obrazovnog ciklusa, odnosno promjena u razdoblju od prvog do četvrtog razreda.

Ključne riječi: govor; kompetencije; primarno obrazovanje; škola; učenik.

 

Ključne riječi: govor; kompetencije; razredna nastava; škola; učenje


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v18i1.1550

Refbacks

  • There are currently no refbacks.