Theoretical Backgrounds of E-Learning / Teorijska polazišta e-učenja

Branko Bognar

Abstract


E-learning could be carried out with any theory of learning by applying electronic devices. Skinner, for example, introduced programmed instructions in the 50’s by the aid of mechanical devices that made immediate reinforcement for the right answer possible. In the frame of cognitivism, students could use a computer as a device for experimenting and researching by using multimedia hypertexts. The question about meaning of learning and getting to know not only external reality, but also inner world of any student was pointed out by the constructivist and humanistic learning theory. However, e-learning should not be reduced to delivering programmed instructions or multimedia hypertexts, it should allow students to be creators of their knowledge (constructivism) and, what is more important, of the world they live in (activism). Modern learning management systems like Moodle, along with social networking systems, could be used for carrying out such e-learning.
Key words: activism; behaviorism; cognitivism; constructivism; learning theories

---

E-učenje može biti ostvareno polazeći od bilo koje teorije učenja uz primjenu elektroničkih uređaja. Tako je Skinner 50-ih godina prošlog stoljeća uveo programiranu nastavu uz pomoć mehaničkih strojeva koji su davali neposredno potkrepljenje za točne odgovore učenika. U okviru kognitivizma učenici su se mogli koristiti računalima kao uređajima za eksperimentiranje i istraživanje uz korištenje multimedijskim hipertekstom. Pitanje o smislu učenja i spoznavanju ne samo izvanjske stvarnosti već unutrašnjeg svijeta bilo kojeg učenika postavile su konstruktivistička i humanistička teorija učenja. Pojmovi kao što su virtualne zajednice, e-zajednice, umrežene zajednice učenja sve se češće koriste. E-učenje ne bi trebalo svoditi samo na programiranu nastavu ili multimedijski hipertekst, ono bi trebalo omogućiti učenicima da budu kreatori svog znanja (konstruktivizam) i, što je čak važnije, svijeta u kojem žive (aktivizam). Suvremeni sustavi za e-učenje kao što je Moodle i društvene mreže mogu se koristiti za ostvarivanje takvog učenja.
Ključne riječi: aktivizam; biheviorizam; kognitivizam, konstruktivizam, teorije učenja.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v18i1.1475

Refbacks

  • There are currently no refbacks.