Examining Prospective Middle School Mathematics Teachers’ Modelling Skills of Multiplication and Division in Fractions / Ispitivanje vještina modeliranja budućih nastavnika matematike u višim razredima osnovnih škola na zadatcima množenja i dijeljenja raz

Emrullah Erdem, Burçin Gökkurt, Ömer Şahin, Kani Başıbüyük, Yasin Soylu

Abstract


Modelling can be considered as an effective way of ensuring permanent learning in the ‘Fractions’ topic, as well as the other topics of mathematics. When the effect of teacher’s knowledge on students’ learning is considered, it is important to investigate modelling skills of tomorrow’s teachers regarding fractions. Within this context in the present study, prospective middle school mathematics teachers’ modelling skills of multiplication and division in fractions were examined. The study was carried out with a total of 104 prospective middle school mathematics teachers who study at the Faculties of Education at two different universities in Turkey. The Modelling Fractions Test (MFT) with six items, three of which were on multiplication and three of which were on division in fractions, was used as a data collection tool. In analyzing the data, descriptive statistics was used and items were evaluated one by one. The findings indicated that the participants showed better performance on modelling with operations in multiplication than with the ones in division, created better models regarding operations requiring multiplication and division of a whole number and unit fraction, and also half of the participants answered questions in MFT as completely correct.
Key words: fractions; mathematics teaching; modelling multiplication and division in fractions; prospective middle school mathematics teachers.



Modeliranjem se učinkovito osigurava trajno učenje matematičkoga sadržaja razlomaka i ostalih matematičkih sadržaja. Kako bi se utvrdilo znanje koje nastavnici imaju o učeničkom učenju, važno je ispitati vještine modeliranja budućih nastavnika u rješavanju računskih operacija s razlomcima. U ovome se radu u navedenome kontekstu istražuju vještine modeliranja koje posjeduju budući nastavnici matematike u višim razredima osnovnih škola u rješavanju računskih operacija množenja i dijeljenja razlomaka. Istraživanje je provedeno na uzorku od 104 buduća nastavnika matematike u višim razredima osnovnih škola koji studiraju na učiteljskim fakultetima na dva različita turska sveučilišta. Za prikupljanje podataka upotrijebljen je Test modeliranja računskih operacija s razlomcima (engl. Modeling Fractions Test – MFT) koji se sastoji od tri pitanja o množenju razlomaka i tri o dijeljenju razlomaka. U analizi podataka upotrijebljena je deskriptivna statistika te je svako pitanje analizirano zasebno. Ispitanici su pokazali bolje vještine modeliranja u svojim odgovorima na pitanja s računskim operacijama množenja, nego dijeljenja, izradili su bolje modele u slučaju operacija množenja i dijeljenja cijelih brojeva i jediničnih razlomaka te je polovica ispitanika potpuno točno odgovorila na pitanja u TMR-u.
Ključne riječi: budući nastavnici viših razreda osnovnih škola; modeliranje računskih operacija množenja i dijeljenja razlomaka; podučavanje matematike; razlomci

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v17i1.830

Refbacks

  • There are currently no refbacks.