The Effects of Multisensory-Based Instruction Combined with Brain-Compatible Environment Techniques on Reading Fluency and Reading Comprehension of Fourth-Grade Students with Dyslexia/Učinci poučavanja utemeljenog na višeosjetilnosti i tehnikama okoline p

Mohammad Said Soliman, Feras Mohammed Al-Madani

Abstract


AbstractThe main goal of the present study was to examine the effects of multisensory-based instruction combined with brain-compatible environment techniques on the reading fluency and comprehension of Arabic 4th grade students with dyslexia. Participants were 38 students with dyslexia, divided into two groups: one with 18 students who received intervention (experimental group), and the other with 18 students who received no intervention (control group). The Reading Fluency Test and Reading Comprehension Test were used to measure reading fluency and comprehension in pre- and post-tests. The training was conducted in the experimental group with dyslexia in 70 training sessions. Results showed that there were statistically significant differences in post-tests of reading fluency and reading comprehension between the control and the experimental groups, in favour of the experimental group, and statistically significant differences in the experimental group between the results of the pre- and post-tests, in favour of the post-test of reading fluency and reading comprehension. The discussion focuses on future directions for research on reading interventions for dyslexic students.Key words: brain-compatible learning; dyslexia; multisensory approach; reading comprehension; reading fluency.   
---
SažetakGlavni je cilj rada istražiti utjecaj poučavanja utemeljenog na višeosjetilnosti i tehnikama okoline prilagođene radu mozga na tečnost čitanja i razumijevanje prilikom čitanja disleksičnih arapskih učenika četvrtih razreda osnovne škole. U istraživanju je sudjelovalo 38 učenika s disleksijom, podijeljenih u dvije skupine: jednu s 18 učenika u kojoj je provedena intervencija (eksperimentalna skupina) i jednu s 18 učenika u kojoj nije provedena intervencija (kontrolna skupina). Tečnost čitanja i razumijevanje prilikom čitanju u pred- i posttestiranjima mjereni su testom tečnosti čitanja i testom razumijevanja prilikom čitanja. Poučavanje je održano u eksperimentalnoj skupini – među učenicima s disleksijom – tijekom 70 sesija. Rezultati su pokazali statistički značajne razlike u posttestiranjima tečnosti čitanja i razumijevanja prilikom čitanja između kontrolne i eksperimentalne skupine, u korist eksperimentalne skupine, kao i statistički značajne razlike u rezultatima koje su učenici eksperimentalne skupine ostvarili na pred- i posttestiranjima, u korist posttestiranja tečnosti čitanja i razumijevanja prilikom čitanja. Rasprava nudi smjernice za buduća istraživanja intervencija na polju čitanja među učenicima s disleksijom.Ključne riječi: učenje prilagođeno mozgu; disleksija; višeosjetilni pristup; razumijevanje prilikom čitanja; tečnost čitanja. 

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v19i2.2190

Refbacks

  • There are currently no refbacks.