Influence of Parents and Childcare Workers on Child's Skills and Abilities in the Field of Art / Utjecaj roditelja i odgojitelja na sposobnosti i spretnosti djeteta na području likovne umjetnosti

Andreja Kljajič

Abstract


Abstract

The purpose of this research was to examine the level of artistic abilities and skills of first grade pupils in the implementation of twelve art teaching units. We wanted to find specific differences among pupils taking into consideration day care in the time of early childhood (parents, grandparents and kindergarten) in order to explain whether parents' education has an influence on the development of artistic skills. Research results show that mother's and father's level of education has a significant influence on pupil's artistic development in the first grade. Taking into consideration the level of skills in the implementation of artistic tasks, pupils whose fathers and mothers have lower levels of education achieve much worse results in individual techniques than pupils whose parents have a higher level of education. Parental role of educated parents is of key importance for the artistic development of a child because they are aware that it is important to spend time with their children in the most active and creative way possible.

Key words: artistic expression; father's level of education; first grade; mother's level of education; preschool day care.


---


Sažetak

U članku predstavljamo rezultate istraživanja u kojem su nas zanimale specifične razike između učenika u prvom razredu, u ovisnosti o tome gdje su preživjeli predškolsko doba. 

S tim rezultatima želimo objasniti utječe li okolina u kojoj dijete živi do ulaska u školu na njegov razvoj na području likovne umjetnosti. Dugoročni je cilj istraživanja smanjiti razlike između učenika na području likovne umjetnosti, koje su posljedica različitih oblika predškolskog odgoja. 

Rezultati istraživanja pokazuju da učenici koji su predškolsko doba preživjeli s roditeljima ili bakom i djedom, a ne u vrtiću, postižu bolje rezultate na likovnom području. Ti rezutati još se bolje vide prilikom crtanja s ugljanim bojama i slikanja u tehnici kolaža. Uloga roditelja, baka i djedova u predškolskom odgoju nije zanemariva. Veoma je bitno potražiti razloge za takvo stanje i izvoditi aktivnosti kako bi se pridonijelo porastu kvalitetnog izvođenja likovnih aktivnosti u vrtiću. 

Ključne riječi: baka i djed; likovno izražavanje; predškolski odgoj; prvi razred osnovne škole.



Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v18i0.2121

Refbacks

  • There are currently no refbacks.